دوره‌های تحصیلی در کانادا از مقطع پیش از دبستان تا مقطع‌های دانشگاهی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. یکی از دلایلی که منجر به کیفیت بالای موسسه‌ها و آموزشگاه‌های کانادا شده است؛ پیشگام بودن در گروه G5 از نظر سرانه سرمایه‌گذاری در زمینه تحصیلات و ارائه بورسیه تحصیلی است. براساس آمار اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC)، هر ساله بیش از 150هزار دانشجو از کشورهای گوناگون برای ادامه تحصیل در بیش از 10 هزار رشته دانشگاهی و دوره تحصیل، ویزای تحصیلی کانادا را دریافت می‌کنند. یکی از مزایای عالی دوره‌های تحصیلی در کانادا، ارائه دوره‌ها به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی است. در ادامه این مقاله به توضیح تمام مقاطع تحصیلی خواهیم پرداخت. شما می‌توانید با تکمیل  فرم ارزیابی اطلاعات بیش‌تری در مورد تحصیل در کانادا کسب نمایید.

دوره‌های تحصیلی در کانادا؛ قبل از ورود به کالج

مهدکودک / پیش دبستانی

یکی از دوره‎‌های تحصیلی در کانادا مهد کودک (Kindergarten) است که جزء مرحله پیش از دبستان(Pre-elementary)  است. این دوره به عنوان اولین مرحله تحصیل در کانادا در نظر گرفته شده و برای کودکان بین سنین 4 تا 5 سال ارائه می‌گردد. مرحله پیش دبستانی در تمامی استان‌های کانادا الزامی است؛ اما در استان‌های نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک اختیاری است.

ابتدایی

مقطع ابتدایی یا Elementary School شامل پایه‌های تحصیلی اول تا ششم است. از سنین 6 یا 7 سال آغاز شده و تا سنین 11 تا 12 به پایان می‌رسد.

متوسطه

دوره‌های تحصیلی در کانادا در مقطع متوسطه، دارای 2 سطح Junior High School و  Senior High Schoolاست. سطح Junior High School پس از اتمام مقطع دبستان شروع می‌شود و شامل پایه‌های هفتم و هشتم است. پس از این مرحله سطح Senior High School شروع می‌شود که ۴ سال طول می‌کشد و شامل پایه‌های نهم تا دوازدهم است و بسته به شرایط دانش آموز و استانی که در آن تحصیل می‌کند تا سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی ادامه دارد. لازم به ذکر است که در استان کبک، دانش آموزان تا پایه یازدهم تحصیل می‌کنند.

دوره‌های تحصیلی در کانادا؛ پیش نیاز ورود دانشگاه

دوره دیپلما کالج در کانادا (College Diploma) دوره‌هایی هستند که بیش‌تر روی مهارت‌های کاربردی و مربوط به بازار کار تمرکز دارند. این دوره‌های تحصیلی در کانادا بسیار پر استقبال بوده و شمار زیادی از دانشجویان کانادایی و بین‌المللی در این دوره‌ها تحصیل می‌کنند. در ادامه مقاله موارد پیش نیاز اخذ پذیرش کالج کانادا را توضیح خواهیم داد ولی مهم‌ترین مدرک آن، مدرک پیش دانشگاهی است. (مدرک زبان الزامی نیست). اگر قصد دارید درباره شرایط پذیرش دوره‌های دیپلما اطلاعات بیش‌تری کسب کنید؛ فرم ارزیابی را تکمیل کنید تا با شما ارتباط برقرار نماییم.

مقطع دیپلما

این مقطع از دوره‌های تحصیلی در کانادا، دانش‌آموزان را برای موفقیت در یک رشته یا شغل خاص آماده می‌کند و در سطح کالج ارائه می‌گردد. سه نوع دیپلم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

Regular Diploma

مقطع Regular Diploma تقریبا در تمام کالج‌های کانادا ارائه می‌شوند و هدف آن آموزش دانش‌آموزان در یک حوزه یا حرفه خاص است.

    • مدت زمان تحصیل: ۲ سال
    • پیش نیاز لازم برای تحصیل: اتمام مقطع دبیرستان

Advanced Diploma

این مقطع تحصیلی از مقطع Regular Diploma تخصصی‌تر است؛ چون معمولا دارای دوره‌های کارآموزی یا Co-op است. این مقطع تحصیلی کمک می‌کند تا دانش‌آموزان مهارت‌های خود را به صورت عملی به کار گیرند.

    • مدت زمان تحصیل: ۳ سال
    • پیش نیاز لازم برای تحصیل: اتمام مقطع دبیرستان

برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره دوره‌های تحصیلی در کانادا، کافی است فرم ارزیابی را تکمیل نموده تا مشاوران ایران کانادا در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کنند.

دوره‌های تحصیلی در کانادا؛ ورود به مقاطع دانشگاه

دوره کارشناسی و مقدماتی آن

دوره‌های تحصیلی در کانادا در مقطع دانشگاهی نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند و دانشجویان را برای ورود به بازار کار و یافتن موقعیت‌های شغلی ایده‌آل آماده می‌کنند. دوره (Bachelor’s Pathway) که جهت آماده‌سازی علمی در کانادا مخصوص متقاضیانی است که قصد ورود به دوره کارشناسی را دارند؛ اما از نظر آکادمیک و زبان در این دوره پذیرفته نشده‌اند. دوره کارشناسی در کانادا (Bachelor’s) در تمامی استان‌ها به جز استان کبک؛ پس از اتمام 12 سال دبیرستان آغاز می‌گردد. تحصیل کارشناسی در کانادا یا همان undergraduate degree معمولا 4 سال طول می‌کشد. اما در استان کبک پس از 11 سال دبیرستان، دانشجو می‌تواند وارد دوره کالج شده یا در دوره پیش‌دانشگاهی 2 ساله شرکت کرده و سپس وارد دوره کارشناسی 3 ساله شود. برای اخذ پذیرش کارشناسی کانادا داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی 12 ساله لازم است. یکی از اهداف مهم برای تحصیل مقاطع دانشگاه در کانادا، پیدا کردن موقعیت‌های شغلی خوب و ایده‌آل است و به همین دلیل، آگاهی از بهترین رشته‌های دانشگاهی کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است.

دوره کارشناسی ارشد و مقدماتی آن

دوره (Pre-Master) مخصوص متقاضیان کارشناسی ارشد است که از نظر آکادمیک و زبان در این دوره پذیرفته نشده اند. برای برخی دوره‌های تحصیلی در کانادا مثل کارشناسی ارشد حقوق، شرکت در دوره‌های Pre-Master برای ادامه تحصیل بسیار رایج است. هم‌چنین رشته‌های مهندسی برخی از دانشگاه‌ها برای ادمیشن دوره کارشناسی ارشد، نیاز به نمره آزمون (GRE) یا (GMAT) دارند؛ ولی با شرکت در دوره پری مستر و ارائه کارنامه آن، دانشگاه، متقاضی را بدون این مدارک می‌پذیرد. کارشناسی ارشد در کانادا (Graduate Degree) معمولا 1 یا 2 ساله و به صورت ریسرچ (research) یا کورس(course) است.

دوره course-based

دانشجو با شرکت در کلاس و گذراندن واحدهای درسی مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کند.

دوره research-based

دانشجو باید با کمک استاد راهنمای خود بر موضوعی تحقیق کرده و در آخر پایان‌نامه ارائه دهد.

برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا، داشتن مدرک کارشناسی با معدل بالای 14 و مدرک آیلتس 6 یا 5/6 ( یا در بعضی از دانشگاه ها، نمره زبان دولینگو وتافل هم حتی مورد قبول است) الزامی است.

دوره دکتری

دوره‌های تحصیلی در کانادا تا قبل از مدرک دکترا، بیش‌تر تمرکز خود را بر آماده‌سازی دانشجو برای بازار کار می‌گذارند؛ اما دوره دکتری بیش‌تر جنبه تحقیقاتی دارد و مختص دانشجویان علاقه‌مند و سخت‌کوش است. دانشجو برای تحصیل مقطع دکتری باید یک پروژه را دنبال و تکمیل کند که حدودا 3 الی 5 سال زمان خواهد برد. بیش‌تر این پروژه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ اسپانسر شده و فاند، بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان پرداخته می‌شود. اغلب این فاندها شهریه دانشجو را پوشش داده و حتی برای هزینه‌های زندگی دانشجو نیز کافی است. برای اخذ پذیرش دکترا در کانادا، داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد با معدل بالای 14 و هم‌چنین مدرک آیلتس 6 یا 5/6 الزامی است. نکته حائز اهمیت در پذیرش دوره دکترا برخوردار بودن از رزومه قوی، سوابق تحصیلی درخشان و پروژه‌های تحقیقاتی است.

سخن آخر

شرکت ایران کانادا از یک تیم متخصص و با تجربه تشکیل شده و تاکنون پرونده‌های زیادی را با موفقیت به اتمام رسانده است. تیم ایران کانادا در زمینه گرفتن پذیرش تمام دوره‌های تحصیلی در کانادا از جمله مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های مختلف از تجربه بالایی برخوردار است. با تکمیل فرم ارزیابی، مشاوران ما شرایط شما را بررسی نموده، مناسب‌ترین دوره و دانشگاه یا کالج را به شما پیشنهاد می‌دهند؛ و در تمام پروسه مهاجرت تحصیلی به کانادا در کنار شما خواهند بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.