کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) از سال 2008 یک مسیر اصلی برای متقاضیانی است که در کانادا مشغول به کار بوده و می‌خواهند وضعیت اقامت خود را به دائم (PR) تغییر دهند. CEC یک گزینه برجسته برای نیروی کار خارجی موقت و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی است که به دنبال کسب تجربه کاری در کانادا هستند. برنامه CEC یکی از 3 برنامه‌ای است که تحت سیستم اکسپرس انتری کانادا مدیریت می‌شود. در ادامه این مقاله، با هر آن‌چه لازم است درباره کلاس تجربه کانادایی بدانید؛ آشنا خواهید شد. اگر قصد دارید به کشور کانادا مهاجرت نموده و اقامت دائم این کشور را دریافت کنید؛ فرم ارزیابی را تکمیل کرده و از تیم مشاوره ای ایران کانادا، مشاوره رایگان دریافت نمایید.

بررسی اجمالی برنامه کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) برنامه کلاس تجربه کانادایی را در سال 2008 راه‌اندازی نمود تا مسیر اخذ اقامت دائم کانادا (PR) را به نیروی کار خارجی موقت و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی ارائه کند. این برنامه در حال حاضر به یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت به کانادا برای افرادی تبدیل شده که با وضعیت اقامت موقت در خاک این کشور حضور دارند. در واقع برنامه CEC بخشی از تلاش هماهنگ دولت‌های فدرال و استانی کانادا برای تشویق نیروی کار خارجی موقت و دانشجویان بین‌المللی برای ساختن آینده خود در این کشور است.

تحقیقات انجام شده توسط Statistics Canada نشان می‌دهد که نیروهای کار مقیم موقت شانس بزرگی برای ادغام در بازار کار کانادا دارند. به علاوه، افرادی که از تجربه کار کانادایی برخوردارند؛ می‌توانند امتیاز بیش‌تری از سیستم جامع رتبه‌بندی (CRS) دریافت نموده و شانس بیش‌تری برای دریافت دعوت‌نامه ITA داشته باشند. لازم به ذکر است که متقاضیان کلاس تجربه کانادایی که تحت سیستم اکسپرس انتری موفق می‌شوند؛ معمولا می‌توانند وضعیت اقامت دائم خود را در مدت 6 ماه دریافت کنند. یکی از مزایای مهم برنامه CEC در مقایسه با دیگر برنامه‌های تحت مدیریت اکسپرس انتری (برنامه نیروی متخصص فدرال و برنامه تجارت ماهر فدرال) این است که متقاضی نیازی به اثبات تمکن مالی خود برای IRCC نخواهد داشت.

معیارهای واجد شرایط شدن در برنامه کلاس تجربه کانادایی

الزامات و معیارهای برنامه کلاس تجربه کانادایی به شرح زیر هستند:

  • داشتن حداقل یک سال تجربه کار ماهر، حرفه‌ای یا فنی در کانادا (معادل حداقل 1560 ساعت کار) در بازه زمانی 36 ماه از تاریخ درخواست.
  • توانایی زبان تایید شده معادل معیار زبان کانادایی (CLB) 5 برای مشاغل (NOC) رده TEER 2 و TEER 3 و CLB 7 برای مشاغل (NOC) رده TEER 0 و TEER 1.
  • برنامه‌ریزی برای زندگی و کار در خارج از استان کبک (افراد دارای تجربه کاری در استان کبک و متقاضیان زندگی در این استان، می‌بایست برای برنامه کلاس تجربه کبک درخواست دهند).
  • برخورداری از تمکن مالی مورد نیاز (متقاضیان می‌بایست نشان دهند که مقدار مشخصی پس‌انداز برای حمایت مالی از خود، در بدو ورود به کانادا دارند).

متقاضیان می‌توانند در طول مراحل درخواست، در خاک کانادا بمانند. با این حال، برنامه کلاس تجربه کانادایی برای افرادی که دیگر در کانادا حضور ندارند نیز آزاد است. البته این مسئله مشروط بر این است که فرد متقاضی، درخواست خود را ظرف 3 سال پس از ترک شغل خود در کانادا ارسال نماید. نکته مهم این‌که خوداشتغالی و تجربه کاری زمان دانشجویی، در برنامه CEC محاسبه نمی‌شود. به علاوه، افراد واجد شرایط این برنامه، واجد شرایط category-based Express Entry draws نیز هستند و می‌توانند فرصت بیش‌تری برای اخذ اقامت دائم کانادا داشته باشند.

فرآیند اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Canadian Experience Class

برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه کلاس تجربه کانادایی، به 2 صورت می‌توان اقدام نمود:

1 ـ واجد شرایط شدن CEC به عنوان دانشجوی بین‌المللی

دانشجویان بین‌المللی که از یک برنامه آموزشی واجد شرایط در کانادا فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ گروه اصلی افرادی هستند که از طریق CEC اقامت دائم را دریافت می‌کنند. مراحل گام به گام این فرآیند به شرح زیر است:

  • تکمیل برنامه آموزشی در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI)
  • دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)
  • کسب تجربه کاری در کانادا (حداقل 1560 ساعت) در یکی از مشاغل NOC رده TEER 0، TEER 1، TEER 2 یا TEER 3.
  • شرکت در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی تعیین شده توسط IRCC و کسب حداقل امتیاز لازم.
  • ساخت نمایه در استخر اکسپرس انتری.
  • دریافت دعوت‌نامه و ارسال درخواست اقامت دائم برای IRCC

2 ـ واجد شرایط شدن CEC به عنوان نیروی کار خارج موقت

نیروهای کار خارجی موقت نیز پس از کسب یک سال تجربه کار حرفه‌ای در کانادا می‌توانند واجد شرایط برنامه کلاس تجربه کانادایی شوند. مراحل قدم به قدم این فرآیند به شرح زیر است:

  • دریافت مجوز کار در کانادا (ویزای کاری کانادا)
  • کسب تجربه کاری در کانادا (حداقل 1560 ساعت) در یکی از مشاغل NOC رده TEER 0، TEER 1، TEER 2 یا TEER 3.
  • شرکت در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی تعیین شده توسط IRCC و کسب حداقل امتیاز لازم.
  • ساخت نمایه در استخر اکسپرس انتری.
  • دریافت دعوت‌نامه و ارسال درخواست اقامت دائم برای IRCC

اگر به یکی از 2 صورت فوق، واجد شرایط برنامه CEC هستید؛ می‌توانید از خدمات تیم مشاوره ای ایران کانادا برای اخذ اقامت دائم (PR) استفاده نمایید. فرم ارزیابی را تکمیل نموده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار نماییم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.