آزمون GRE (Graduate Record Examinations) یکی از آزمون‌های مهم برای داوطلبان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا است. این آزمون، نشان‌دهنده میزان توانایی متقاضی در حوزه اطلاعات تحصیلی، قدرت تحلیل و منطق است. در حال حاضر، آزمون Graduate Record Examinations یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های بین‌المللی دنیاست و از اعتبار بالایی برخوردار است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آن‌چه لازم است درباره این آزمون بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. تیم مهاجرتی ایران کانادا، ارائه کننده خدمات منحصربه‌فرد در حوزه مهاجرت تحصیلی به آمریکا و کانادا است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیش‌تری هستید؛ فرم ارزیابی را تکمیل نموده تا در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کنیم.

آشنایی با آزمون GRE

مرکز آزمون GRE در کشور آمریکا واقع شده و هر سال، با همکاری موسسه Educational Testing Service برگزار می‌شود. این آزمون مناسب متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است و مورد تایید دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اکثر کشورهای جهان است. لازم به ذکر است که این آزمون در ایران نیز برگزار می‌گردد (زیر نظر سازمان سنجش). به صورت کلی، آزمون Graduate Record Examinations از 3 بخش واژگان، ریاضیات و تحلیل نوشتار تشکیل شده که در ادامه به هرکدام از آن‌ها پرداخته خواهد شد. از جمله کاربردهای آزمون GRE، در صورت قبولی و کسب نمره مناسب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال بالای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای دانشگاه‌های معتبر دنیا به ویژه آمریکا (دانشگاه‌های انگلیسی زبان)
  • کسب اعتبار بالا به منظور پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر
  • امتیاز بالا و نشان‌دهنده شایستگی به منظور گرفتن بورسیه‌های تحصیلی

نکته مهم: این آزمون برای بسیاری از دوره‌های تحصیلی (به جز مدیریت MBA) مورد پذیرش است و اکثر متقاضیان، برای گرفتن پذیرش در رشته‌های مهندسی در آن شرکت می‌کنند.

جزئیات بیش‌تر درباره آزمون Graduate Record Examinations

آزمون GRE به 2 صورت کاغذی و آنلاین برگزار می‌شود و تعداد سوالات آن متفاوت است. البته آزمون کاغذی در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت برگزار می‌شود و به مرور زمان به سمت حذف شدن می‌رود. به علاوه، این آزمون به 2 نوع General و Subject برگزار می‌گردد که در نوع عمومی، سوالات از 3 بخش مختلف تشکیل شده و گاهی اوقات با توجه به رشته و دانشگاه، 2 بخش دیگر نیز به آن افزوده می‌شود. آزمون موضوعی نیز در بخش‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست‌شناسی، روان‌شناسی و ادبیات برگزار می‌شود.

نکته قابل ذکر این‌که متقاضی هر 21 روز (حداکثر 5 بار در سال) می‌تواند در این آزمون شرکت نماید. البته باید توجه داشت که در ایران، آزمون General تقریبا هفته‌ای یک‌بار و آزمون Subject، معمولا 3 بار در طول سال برگزار می‌گردد. هزینه شرکت در آزمون عمومی در ایران، 220 دلار است و هزینه آزمون موضوعی نیز، 150 دلار است. متقاضیان شرکت در آزمون GRE، می‌بایست از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی
  • متقاضی گرفتن پذیرش از دانشگاه‌هایی که ارائه نمره آزمون را الزامی می‌دانند
  • داشتن توانایی نسبتا بالا در زبان انگلیسی
  • دارا بودن حداقل 21 سال سن
  • داشتن اصل پاسپورت معتبر

جمع نمره‌های آزمون Graduate Record Examinations، 340 است و نمره قبولی با توجه به دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. در نتیجه متقاضی می‌بایست از حداقل نمره مورد قبول دانشگاهی که قرار است از آن پذیرش بگیرد؛ آگاه باشد. اما به صورت کلی نمره بالاتر از 155 برای هر بخش، نمره خوبی به شمار می‌آید. نتیجه رسمی آزمون معمولا 10 الی 15 روز پس از برگزاری، در وب‌سایت GRE قابل مشاهده است. نکته مهم این‌که پس از گذشت نهایتا یک ماه، نمره‌های کسب شده به دانشگاه‌های انتخاب شده توسط متقاضی نیز ارسال خواهد شد. لازم است بدانید که اعتبار آزمون پس از دریافت مدرک به مدت 5 سال خواهد بود و پس از گذشت 5 سال، در صورت نیاز به مدرک، متقاضی می‌بایست دوباره در آزمون شرکت نماید. فرآیند ثبت نام در آزمون GRE به شرح زیر است:

  • ورود به وب‌سایت ETS و ساختن پروفایل
  • انتخاب شیوه برگزاری آزمون (آنلاین یا کاغذی)
  • تعیین کردن تاریخ و محل آزمون
  • نهایی کردن ثبت‌نام با پرداخت هزینه

کسب آمادگی برای شرکت در آزمون GRE

باید بدانید که آزمون GRE جزء آزمون‌های نسبتا سخت به شمار می‌آید. به این دلیل که در تمام بخش‌ها، سوالات به گونه‌ای طراحی شده تا دانش داوطلب به چالش کشیده شود. با توجه به این مسئله، کسب آمادگی مناسب برای شرکت در آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از منابع بسیار عالی آزمون، نمونه سوالات سال‌های قبل است که از طریق کتاب‌های زیر، قابل دست‌یابی است:

  • Official GRE Verbal Reasoning Practice Questions
  • Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions
  • The Official Guide to The GRE Revised General Test
  • Barron’s 6 GRE Practice Tests

علاوه بر این، منابع آنلاین بی‌شماری نیز برای کسب آمادگی در آزمون GRE وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم نمود:

  • Online GRE Strategy Session: شرکت در جلسه‌های آنلاین و رایگان این دوره به متقاضی کمک می‌کند تا درباره چگونگی کسب آمادگی برای آزمون، اطلاعات مفیدی کسب کند.
  • GER study guide: با جست‌وجوی این عبارت در اینترنت، متقاضی می‌تواند با تمام بخش‌های آزمون آشنا شده و درباره استراتژی مناسب آمادگی برای آن‌ها، اطلاعات ارزشمندی کسب نماید.
  • POWERPREP Practice Tests: این نرم‌افزار آنلاین و رایگان که توسط سازمان ETS منتشر شده؛ آزمون را برای متقاضی شبیه‌سازی می‌نماید.

سخن آخر

اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا از دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا پذیرش بگیرید؛ می‌بایست مسیر اقدامات خود را به درستی ترسیم کنید. کارشناسان رسمی و با تجربه تیم مهاجرتی ایران کانادا با پشت سر گذاشتن پرونده‌های موفق متعدد در این زمینه، شما هم‌وطنان عزیز را به خوبی راهنمایی خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و شروع همکاری، فرم ارزیابی را تکمیل نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.