مهاجرت کادر درمان به کانادا در 2 سال اخیر با رشد مناسبی روبه‌رو شده و دلیل اصلی آن نیز، کمبود نگران کننده کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر مناطق این کشور است. برای مثال مراکز اورژانس اکثر بیمارستان‌های محلی در ساعت‌های ابتدایی شب تعطیل می‌شوند؛ چرا که نیرویی برای ارائه خدمات به بیماران وجود ندارد. این تعطیلی‌های زود هنگام و کمبود نیرو، به یک مشکل جدی در اکثر نقاط کانادا تبدیل شده است و فرصت مناسبی برای متقاضیان مهاجرت به کانادا و یافتن شغل در زمینه‌های بهداشتی و درمانی است. در ادامه، برخی از مسیرهای مهاجرتی مناسب متقاضیان مشاغل بهداشتی و درمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر در زمینه مشاغلی چون پزشکی، پرستاری، کارمند بهداشت و ... دارای تجربه کاری هستید و قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید؛ فرم ارزیابی را تکمیل و از تیم مهاجرتی ایران کانادا، مشاوره رایگان دریافت کنید.

مهاجرت کادر درمان به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری

مهاجرت کادر درمان به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری به 2 صورت کلی امکان‌پذیر است:

قرعه کشی مبتنی بر دسته بندی (Category-Based Draws)

این امکان (Category-Based Draws) در ماه ژوئن سال 2023 فراهم شد و به عنوان راهی برای دولت فدرال معرفی شد تا متقاضیان مهاجرت را با تجربه کاری و هم‌چنین دارا بودن تخصص در یک زمینه خاص، برای دریافت اقامت دائم کانادا دعوت نماید. این دسته‌بندی دارای 5 بخش است و یکی از بخش‌های آن، مشاغل حوزه بهداشت و درمان (Healthcare) است.

قرعه کشی استاندارد

منظور از مهاجرت کادر درمان به کانادا از طریق قرعه کشی استاندارد، 3 برنامه مدیریت شده تحت سیستم اکسپرس انتری است. این 3 برنامه عبارتند از:

1 ـ برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWP)

2 ـ برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP)

3 ـ کلاس تجربه کانادایی (CEC)

داوطلبان واجد شرایط مهاجرت به کانادا با کسب امتیاز لازم (CRS)، دعوت‌نامه اقامت دائم کانادا (ITA) را دریافت خواهند نمود. لازم به ذکر است که قرعه کشی‌های استاندارد برای تمام زمینه‌های شغلی است و به متخصصان مشاغل بهداشت و درمان محدود نیست. متقاضیان این مشاغل می‌توانند از طریق برنامه‌های FSWP و CEC واجد شرایط دریافت دعوت‌نامه (ITA) شوند.

مهاجرت کادر درمان به کانادا از طریق برنامه نامزد استانی (PNP)

برنامه نامزد استانی (PNP) برای تمام استان‌ها و مناطق کانادا (به جز 2 استان Quebec و Nunavut) اجرا می‌شود و راهی برای دولت‌های استانی جهت انتخاب متقاضیان مهاجرت و تامین نیروی کار مورد نیاز است. مهاجرت کادر درمان به کانادا از طریق برنامه PNP از طریق مسیرهای زیر امکان‌پذیر است:

  • جریان اولویت‌های سرمایه انسانی استان انتاریو (Ontario’s Human Capital Priorities Stream)
  • دسته‌بندی حرفه‌ای مراقبت‎های بهداشتی استان بریتیش کلمبیا تحت مسیرهای مهاجرتی مهارتی و سیستم اکسپرس انتری (British Columbia’s Healthcare Professional category is available under its Skills)
  • استخر EOI کارکنان بین‌المللی بهداشت استان ساسکاچوان ـ پرستاران (Saskatchewan’s International Health Worker EOI pool)
  • جریان اولویت‌های بازار کار نوا اسکوشیا (Nova Scotia's Labor Market Priorities Stream)
  • برنامه پرستاران تحصیل کرده بین‌المللی استان نیوبرانزویک IEN (New Brunswick's Internationally Educated Nurses program)

مهاجرت کادر درمان به کانادا و کسب اعتبار به عنوان متخصص مراقبت‌های بهداشتی

مهاجرت کادر درمان به کانادا، قدم اول در مسیر استخدام در مشاغل حوزه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی است. پس از ورود به کانادا، گام بعدی برای متخصصان این حوزه از جمله پرستاران، کسب اعتبار یا مجوز برای یافتن کار در استان یا منطقه محل سکونت است. لازم به ذکر است که هر استان یا منطقه، شرایط خاص خود را برای اعطای مجوز به مهاجران دارند و نقل مکان به استان یا منطقه دیگر، نیازمند اخذ مجوز جدید است. اما با این وجود، روند کلی اخذ مجوز برای یک پرستار تحصیل کرده بین‌المللی (IEN) به شرح زیر است:

مرحله اول

متقاضی پس از ورود به کانادا می‌بایست با نهاد نظارتی مربوطه در استان یا منطقه محل سکونت ارتباط برقرار نماید. نهادهای نظارتی سراسر کانادا برای اعتبار سنجی IEN از این‌جا قابل دسترسی است.

مرحله دوم

در بیش‌تر موارد، مرحله دوم به تکمیل ارزیابی از طریق خدمات ملی ارزیابی پرستاری (NNAS) اختصاص دارد. این ارزیابی، اعتبار فرد متقاضی را مطابق با استانداردهای کشور کانادا تایید می‌کند. لازم به ذکر است که استان کبک و سه منطقه دیگر کانادا از ارزیابی خدمات ملی ارزیابی پرستاری (NNAS) استفاده نمی‌کنند و روش‌های ارزیابی خاص خود را دارند.

مرحله سوم

پس از تکمیل ارزیابی و پرداخت هزینه‌ها، متقاضی می‌بایست درخواست خود برای تمرین و کارآموزی را به نهاد نظارتی استان ارائه دهد. ممکن است در طول این روند، لازم باشد که متقاضی، برنامه‌های آموزشی مورد نیاز استان محل سکونت و کار را طی کند تا مجوز کار در آن منطقه را به دست آورد.

البته لازم به ذکر است که با توجه به نیاز سیستم بهداشت و درمان در زمینه مهاجرت کادر درمان به کانادا، هر استان، اقدامات مختلفی را برای سرعت بخشیدن به روند اعتبار سنجی انجام می‌دهد. اگر قصد دارید به عنوان یک نیروی متخصص مشاغل حوزه بهداشت و درمان به کشور کانادا مهاجرت کنید؛ می‌توانید از خدمات و مشاوره‌های تیم مهاجرتی ایران کانادا بهره‌مند شوید. کافی است فرم ارزیابی را تکمیل نموده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با شما ارتباط برقرار نماییم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.