مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی سراسر جهان است؛ چرا که موقعیت‌های کم‌نظیری را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد. کشور کانادا امروزه میزبان بیش از 800.000 دانشجوی بین‌المللی است که یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های دانشجویی در جهان است. بخش عمده‌ای از این محبوبیت به دلیل موسسه‌های آموزش عالی با کیفیت و هم‌چنین فرصت‌های امیدوار کننده اشتغال و اخذ اقامت دائم کشور کانادا است. برای درک بهتر دلایل محبوبیت تحصیل در کانادا، مقاله مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا را مطالعه نمایید. اخذ مجوز تحصیل در کانادا به دلیل وجود گزینه‌های آموزشی فراوان مثل دانشگاه‌ها و کالج‌ها و هم‌چنین دوره‌های آموزشی متنوع یکی از مزایای این مسیر مهاجرتی است؛ اما همین مسئله می‌تواند انتخاب مناسب‌ترین گزینه را سخت کند. راهنمای زیر به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب نمایید و تجربه خوبی از مهاجرت تحصیلی به کانادا برای خود رقم بزنید. برای دریافت مشاوره‌های رایگان مهاجرتی در زمینه تحصیل در کانادا، فرم ارزیابی را تکمیل نمایید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا و پیش نیازهای اصلی در زمینه انتخاب رشته و دانشگاه

اولین نکته که باید در زمینه مهاجرت تحصیلی به کانادا مد نظر قرار گیرد؛ مسئله انتخاب دانشگاه‌های قابل پذیرش است. شما باید مطمئن شوید که موسسه آموزشی انتخابی شما یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) باشد؛ زیرا این گزینه‌ها تنها موسسه‌های آموزشی در کانادا هستند که مجاز به پذیرش دانشجویان بین‌المللی و تامین مسکن برای دانشجویان هستند. برای دسترسی به دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسسه‌های DLI، از این لینک استفاده نمایید.

علاوه بر این، مورد دیگری که باید در زمان انتخاب دوره و دانشگاه مد نظر قرار گیرد؛ واجد شرایط بودن برای اخذ مجوز کار پس از تحصیل یا PGWP است. مجوز کار پس از تحصیل براساس نوع دوره و مدت زمان آن تا حداکثر 3 سال صادر می‌شود و یک مجوز کار آزاد است که به دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل اجازه می‌دهد در صنایع و مشاغل کانادا مشغول به کار شده و تجربه کاری کسب نمایند.

اخذ مجوز PGWP یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای دانشجویانی است که قصد دارند پس از اتمام تحصیل، اقامت دائم کانادا را اخذ کنند. به این دلیل که اکثر مسیرهای اخذ PR (اقامت دائم)، برای دانشجویان بین‌المللی نیازمند حداقل یک سال تجربه کار تمام وقت کانادایی است.

مهاجرت تحصیلی به کانادا و ملاحظات عمومی در زمینه انتخاب دوره و دانشگاه

یکی از مسائل مهم در بحث مهاجرت تحصیلی به کانادا (قبل از انتخاب یک دانشگاه و برنامه خاص) ارزیابی ویژگی‌های عمومی کالج‌ها و دانشگاه‌های مد نظر است. این ویژگی‌های عمومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند؛ زیرا آمار نشان داده که حدود 70 درصد از دانشجویان بین‌المللی پس از اخذ مجوز تحصیل در کانادا و حضور در این کشور، دوره یا حتی دانشگاه خود را تغییر داده‌اند. برخی از ملاحظات عبارتند از:

پردیس‌ها و دانشکده‌ها

شما باید به دقت بررسی کنید که محیط پردیس‌ها و دپارتمان‌های دانشگاهی چه‌گونه هستند و چه امکاناتی را به دانشجویان ارائه می‌دهند؟ چه باشگاه‌ها و انجمن‌هایی در دانشگاه یا کالج حضور دارند و سطح فعالیت آن‌ها چگونه است؟ دسترسی به سالن غذاخوری، امکانات تغذیه و ... چگونه است؟

خدمات دانشجویی

یکی از مسائل مهم در زمینه مهاجرت تحصیلی به کانادا، انتخاب دانشگاه یا کالجی است که خدمات دانشجویی مناسبی داشته باشد. این خدمات شامل کمک‌های پزشکی، دسترسی به شبکه‌های افراد فارغ‌التحصیل، ارائه تخفیف به دانشجویان برای خرید کالاهای ضروری، کارت اتوبوس و ... است. این امتیازها اگر چه به ظاهر کم اهمیت هستند؛ اما در مواقع زیادی کمک حال اقتصادی مهمی برای دانشجویان خواهند بود.

نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجویان

اگر قصد دارید در دانشگاه یا کالج با کیفیت و سطح آموزشی بالایی تحصیل کنید؛ می‌بایست برای این مورد، اهمیت زیادی قائل باشید. نسبت اعضای هیئت علمی (استاد، استادیار، دستیار آموزشی و ...) به دانشجویان می‌تواند بر مواردی چون کیفیت تدریس، دسترسی مناسب در ساعات اداری، منابع پزشکی و بهداشتی و هم‌چنین خدمات گسترده‌تر دانشجویی اثرگذار باشد. به عبارتی هر چه نسبت دانشجویان به اعضای هیئت علمی برابرتر باشد؛ دانشگاه یا کالج از سطح بالاتری برخوردار خواهد بود.

امکانات مرتبط با یادگیری مشارکتی (Co-op)

مهاجرت تحصیلی به کانادا با استفاده از فرصت‌های شغلی فراوان این کشور گره خورده و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قصد دارند از این موقعیت استفاده نموده و اقامت دائم کشور کانادا را اخذ کنند. برخورداری دانشگاه یا کالج از امکانات مرتبط با یادگیری‌های مشارکتی، یک فرصت عالی برای آماده شدن جهت ورود به بازار کار کانادا است. هم‌چنین می‌تواند به عنوان یک فرصت شغلی نیز تلقی شده تا دانشجویان بتوانند قبل از فارغ‌التحصیلی، تجربه کاری کسب نموده و هم کسب درآمد کنند.

چشم انداز شغلی پس از فارغ‌التحصیلی

داشتن آینده شغلی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در انتخاب دوره و دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی کانادا است. دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که خدماتی مرتبط با این مورد ارائه کنند؛ قطعا انتخاب‌های بهتری جهت گرفتن پذیرش خواهند بود. مراجعه به آمار نرخ کاریابی فارغ‌التحصیلان هر موسسه آموزشی می‌تواند راهنمای خوبی در این زمینه باشد.

مهاجرت تحصیلی به کانادا و بررسی رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و کالج‌ها

مهاجرت تحصیلی به کانادا بدون بررسی دقیق رتبه‌بندی‌های بین‌المللی یک اشتباه بزرگ است که منجر به پشیمانی خواهد شد. بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی رتبه‌بندی‌های متعددی را در زمینه‌های مختلف منتشر نموده که راهنمای جامعی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی هستند. در ادامه 3 مورد از معروف‌ترین و معتبرترین رتبه‌بندی‌های بین‌المللی معرفی خواهند شد:

The Times Higher Education World University Rankings

رتبه‌بندی آموزش عالی بین‌المللی تایمز از 13 معیار که در 5 بخش طبقه‌بندی شده است؛ برای ارزیابی دانشگاه‌های جهان استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که دوره‌های مقطع کارشناسی را ارائه نمی‌کنند یا در بهره‌وری تحقیقاتی عملکرد ضعیفی داشته‌اند؛ در این رتبه‌بندی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. این رتبه‌بندی جزء یکی از راهنماهای مناسب جهت انتخاب دوره و دانشگاه جهت مهاجرت تحصیلی به کانادا است.

Quacquarelli Symonds (QS) university rankings

رتبه‌بندی بین‌المللی QS یکی از برترین و شاخص‌ترین رتبه‌بندی‌های جهان در زمینه انتخاب دوره و دانشگاه است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، به گزارش‌های این رتبه‌بندی استناد نموده و براساس آن، دوره و موسسه آموزشی خود را انتخاب می‌نمایند. این رتبه‌بندی براساس 6 معیار اصلی که مرتبط با بخش‌های تحقیق و پژوهش، تدریس، اشتغال‌پذیری دانشجویان و چشم‌انداز بین‌المللی است؛ دانشگاه‌ها را ارزیابی می‌کند. دانشگاه‌های حاضر در این رتبه‌بندی، می‌بایست برنامه‌های مقطع کارشناسی و ارشد را ارائه دهند و حداقل 2 دانشکده تخصصی داشته باشند.

The Academic Ranking of World Universities / Shanghai Ranking

رتبه‌بندی دانشگاهی معروف شانگهای، 6 معیار برتری پژوهشی را برای ارزیابی دانشگاه‌های جهان مورد سنجش قرار می‌دهد. این رتبه‌بندی بیش‌تر بر دانشگاه‌های با افتخارات بزرگ مانند برندگان جایزه نوبل، برندگان مدال فیلدز، مقالات معتبر علمی و ... متمرکز است. جدیدترین رتبه‌بندی شانگهای را از این لینک مشاهده کنید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا و انتخاب منطقه دانشگاه یا کالج

انتخاب استان، شهر و منطقه دانشگاه یا کالج برای مهاجرت تحصیلی به کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که هر شهر و استان کانادا دارای مزایا و معایب خاص خود است. معیارهای مهمی باید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد؛ از جمله:

  • آب و هوا
  • وضعیت اقتصادی
  • هزینه‌های زندگی
  • جمعیت ساکن در آن شهر یا منطقه
  • امکانات شهری
  • حمل و نقل عمومی
  • وضعیت فرهنگی
  • شرایط برنامه مهاجرت استانی (PNP) جهت اخذ اقامت دائم کانادا

علاوه بر موارد فوق، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره مهاجرت تحصیلی به کانادا؛ مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید:

صفر تا صد دوره‌های تحصیلی کانادا

راهنمای جامع تحصیل کارشناسی در کانادا

راهنمای جامع تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

بهترین رشته‌های تحصیلی 2 سال آینده کانادا

شرکت ایران کانادا؛ ارائه کننده خدمات منحصر به فرد مهاجرت تحصیلی به کانادا

اگر با مطالعه این مقاله گیج شده و نمی‌دانید که چگونه برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنید؛ جای هیچ نگرانی نیست. چرا که مشاوران با تجربه و متخصص ایران کانادا، از لحظه تصمیم‌گیری در کنار شما خواهند بود. مشاوران ما شرایط و علایق شما را با دقت بررسی کرده و سپس براساس معیارهای عنوان شده در بخش‌های این مقاله، مناسب‌ترین دوره و دانشگاه را برای شما انتخاب می‌نمایند. تیم ایران کانادا، تمام خدمات مرتبط با گرفتن پذیرش از دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی کانادا را با بالاترین استانداردها به شما ارائه می‌دهد؛ کافی است فرم ارزیابی را تکمیل نموده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با شما ارتباط برقرار کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.