مهاجرت تحصیلی به آمریکا اولین انتخاب اکثر دانشجویان بین‌المللی جهان است؛ چرا که دانشگاه‌های این کشور از مقبولیت جهانی بالایی برخوردارند. دانشگاه‌های برتر آمریکا در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ( مانند رتبه‌بندی QS و شانگهای) جایگاه‌ بالایی دارند و به همین دلیل شرایط سخت‌تری برای پذیرش (نسبت به دیگر دانشگاه‌ها) دانشجویان دارند. به بیان دیگر، تحصیل در آمریکا شبیه به یک رقابت بین‌المللی به ویژه برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی است. اما چرا دانشگاه‌های آمریکا از چنین جایگاه بالایی برخوردارند و دانشجویان برتر، تحصیل در آمریکا را به تحصیل در دیگر دانشگاه‌های جهان ترجیح می‌دهند؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ داده و آمار دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های آمریکا را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر علاقه‌مند مهاجرت تحصیلی به آمریکا هستید؛ می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نموده تا شرایط شما توسط کارشناسان تیم مهاجرتی ایران کانادا مورد ارزیابی قرار گیرد.

مزایای مهاجرت تحصیلی به آمریکا

مهم‌ترین مزیت مهاجرت تحصیلی به آمریکا، صنعت آموزش است که به عنوان یکی از پیچیده‌ترین صنایع این کشور شناخته می‌شود. دانشگاه‌های آمریکا ارتباط فوق‌العاده‌ای با صنایع این کشور دارند و تعامل بخش صنعت و آموزش‌های تکمیلی موجب ایجاد استانداردهای بالایی در زمینه آموزش، تولید علم و تولید فناوری شده است. دانشگاه‌های آمریکا به لحاظ اقتصادی به شدت فعال هستند و منابع درآمد زیادی دارند. به همین دلیل، این دانشگاه‌ها از استقلال بیش‌تری نسبت به دانشگاه‌های دیگر قاره‌ها نظیر اروپا و آسیا برخوردارند. علاوه بر این، بنیاد ملی علوم (National Science Foundation) که یک سازمان دولتی کشور آمریکاست؛ از پژوهش‌ها و تحقیقات زمینه‌های علمی و مهندسی حمایت می‌کند. بنیاد NSF بودجه‌های هنگفتی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد و در زمینه تولید علم، نقش مکمل را ایفا می‌کند.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا به معنی قرار گرفتن در یک جامعه جدید و زندگی کاملا متفاوت برای دانشجویان بین‌المللی است. دانشگاه‌های آمریکا با آگاهی از علاقه دانشجویان به تحصیل در آمریکا و هم‌چنین با هدف بهره‌وری کامل از بنیه علمی آن‌ها، خدمات متنوع و منحصر به فردی را به متقاضیان بین‌المللی ارائه می‌دهند. دفاتر دانشجویان بین‌‎المللی دانشگاه‌های آمریکا تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا دانشجویان جدید‌الورود طی زمانی کوتاه با محیط جدید خو گرفته و از چالش‌های مهاجرت عبور کنند.

آمار مهاجرت تحصیلی به آمریکا برای دانشجویان ایرانی

مهاجرت تحصیلی به آمریکا در اکثر سال‌ها در حال افزایش بوده و به جز سال تحصیلی 2021 ـ 2020 که با افت شدیدی مواجه شد؛ طی 3 سال اخیر نیز رشد قابل توجهی داشته است. آمار دانشجویان بین‌المللی آمریکا طی سال‌های اخیر را در نمودار زیر مشاهده کنید.

آمار مهاجرت تحصیلی به آمریکا برای دانشجویان ایرانی در سال 2023،  حدودا 11.000 نفر است و طی 6 سال گذشته (از سال 2017) این آمار به صورت سالانه همین عدد بوده است. در نتیجه می‌توان گفت که از سال 2017 تاکنون، بیش از 60.000 دانشجوی ایرانی موفق به تحصیل در آمریکا شده‌اند. در حال حاضر تعداد دانشجویان چینی دانشگاه‌های آمریکا حدودا 300.000 نفر و دانشجویان هندی نیز حدودا 200.000 نفر هستند. جالب این‌که کشور ژاپن نیز دارای 16.000 دانشجوی بین‌المللی در آمریکا است.

با توجه به این آمار، آیا نرخ پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا پایین است؟ اگر فقط به آمار دانشجویان بین‌المللی حاضر در آمریکا نگاه کنیم؛ بله. ولی محمد رضا اسلامی (مدرس دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا) بیان می‌کند که می‌بایست تعداد دانشجویان بین‌المللی را براساس جمعیت هر کشور مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به این نوع نگاه، از هر صد هزار نفر جمعیت کشور ایران، 13 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تحصیل هستند. این آمار برای ژاپن 13 نفر، برای هند 14 نفر و برای چین 21 نفر است. در نتیجه آمار دانشجویان بین‌المللی ایران با آمار کشورهایی چون ژاپن و هند برابری می‌کند و تنها 1.5 برابر کم‌تر از کشور چین است.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا با استفاده از خدمات تیم مهاجرتی ایران کانادا

تیم مهاجرتی ایران کانادا در زمینه ارائه خدمات مهاجرت تحصیلی به آمریکا از تخصص و تجربه بالایی برخوردار است. مجموعه ما تاکنون پرونده‌های موفق زیادی را در زمینه گرفتن پذیرش از دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی آمریکا پشت سر گذاشته است. اگر قصد دارید به برای مهاجرت تحصیلی، کشور آمریکا را انتخاب کنید؛ می‌توانید از مشاوره‌های کارشناسان خبره ما بهره‌مند شوید. کافی است فرم ارزیابی را تکمیل نموده تا در اولین فرصت با شما ارتباط برقرار کنیم..

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.