برنامه نیروی متخصص فدرال یا برنامه کارگران ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program) از سال 1967، اصلی‌ترین روش دولت کانادا برای استقبال از مهاجران بوده است. این برنامه، امروزه، یکی از 3 برنامه‌ای است که توسط سیستم اکسپرس انتری کانادا مدیریت می‌شود و یکی از مهم‌ترین مسیرها برای اخذ اقامت دائم کانادا (PR) است. در این مقاله برنامه FSWP تشریح شده و الزامات واجد شرایط شدن در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید به کشور کانادا مهاجرت کنید، اما نمی‌دانید از طریق کدام مسیر اقدام کنید؛ فرم ارزیابی را تکمیل نموده و از کارشناسان تیم مشاوره ای ایران کانادا، مشاوره رایگان دریافت کنید.

بررسی اجمالی برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا (FSWP)

برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWP) اولین سیستم امتیازدهی جهان برای انتخاب مهاجران است که توسط کانادا معرفی شد. این سیستم از معیارهای عینی یک‌سان برای متقاضیان دریافت اقامت کانادا استفاده می‌کند. معیارهایی نظیر سن، تحصیلات، مهارت‌های زبانی، تجربه کاری، شغل و ... . لازم به ذکر است که پذیرش از طریق این برنامه تحت مدیریت سیستم اکسپرس انتری انجام می‌شود و متقاضیان واجد شرایط پس از کسب امتیاز لازم، دعوت‌نامه (ITA) دریافت می‌نمایند. دولت کانادا تا سال 2024، 110.000 مهاجر را از طریق برنامه FSWP جذب نموده است. در سال جاری نیز، برنامه پذیرش مهاجران از طریق این برنامه ادامه دارد و هم‌چنان یکی از مسیرهای اصلی برای اخذ PR است.

فرآیند مهاجرت به کانادا از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال

کانادا از سیستم اکسپرس انتری برای 3 برنامه از جمله برنامه نیروی متخصص فدرال استفاده می‌کند. اگر قبلا در کشور کانادا زندگی نکرده‌اید؛ برنامه FSWP بهترین گزینه برای شماست. در مرحله اول می‌بایست واجد شرایط معیارهای این برنامه باشید و سپس یک نمایه در اکسپرس انتری ارسال کنید و براساس معیارهای مورد نیاز، امتیاز سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) را دریافت کنید. معمولا هر 2 هفته یک‌بار، قرعه کشی اکسپرس انتری برگزار شده و متقاضیانی که بالاترین امتیاز CRS را دارند؛ دعوت‌نامه ITA دریافت می‌کنند و واجد شرایط ارسال درخواست برای اخذ اقامت دائم کانادا می‌شوند. پس از ارسال درخواست تکمیل شده، می‌توان انتظار داشت که وضعیت اقامت دائم ظرف مدت 6 ماه دریافت شود.

معیارهای واجد شرایط شدن در برنامه FSWP

برای واجد شرایط شدن در برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا، متقاضیان می‌بایست حداقل شرایط کار، توانایی زبان و تحصیلات را داشته باشند و حداقل امتیاز 67 را در جدول 100 امتیازی برنامه کسب کنند. حداقل الزامات عبارتند از:

  • یک سال سابقه کار تمام وقت با حقوق در 10 سال گذشته در یکی از مشاغل تخصصی موجود در طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) در سطح TEER 0، TEER 1، TEER 2 یا TEER 3.
  • توانایی زبان تایید شده معادل معیار زبان کانادایی (CLB) 7 در انگلیسی یا فرانسوی در تمام بخش‌های خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن.
  • گزارش اعتبار تحصیلی کانادا (گواهی، دیپلم یا مدرک) یا گواهی‌نامه خارجی و ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA)
  • برخورداری از تمکن مالی مورد نیاز (متقاضیان می‌بایست نشان دهند که مقدار مشخصی پس‌انداز برای حمایت مالی از خود، در بدو ورود به کانادا دارند).

اگر متقاضی واجد شرایط برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا (FSWP) باشد؛ ممکن است واجد شرایط قرعه‌کشی‌های مبتنی بر دسته‌بندی (category-based Express Entry draws) نیز باشد. رعایت معیارهای واجد شرایط بودن مبتنی بر دسته‌بندی، فرصت‌های بیش‌تری را برای اخذ اقامت دائم کانادا فراهم می‌کند. تقسیم‌بندی کلی امتیازات برنامه FSWP را در جدول زیر مشاهده نمایید:

معیارها

امتیاز

تحصیلات

حداکثر 25 امتیاز

توانایی زبان

حداکثر 28 امتیاز

تجربه کاری

حداکثر 15 امتیاز

سن

حداکثر 12 امتیاز

پیشنهاد شغلی معتبر

حداکثر 10 امتیاز

ضریب سازگاری

حداکثر 10 امتیاز

 

لازم به ذکر است که برنامه نیروی متخصص فدرال، برای اقامت در تمام استان‌های کانادا (به جز کبک) طراحی شده و متقاضیان اقامت در استان کبک، می‌بایست از طریق برنامه QSWP اقدام نمایند. براساس تجربه کارشناسان تیم مشاوره ای ایران کانادا، پروسه اقدام برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه FSWP، بین 12 تا 30 ماه زمان می‌برد. اگر واجد شرایط این برنامه هستید؛ می‌توانید با تکمیل فرم ارزیابی، مشاوره رایگان دریافت نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.