برنامه نامزد استانی کانادا (PNP) یا سیستم اکسپرس انتری؟ کدام یک برای اقدام جهت اخذ اقامت دائم کانادا مناسب‌تر هستند؟ نکته مهم آن است که این 2 برنامه، مسیرهای بزرگ گرفتن PR، برای دارندگان اقامت موقت کانادا هستند. شاهد مثال این‌که در سال 2024، تعداد افرادی که از طریق این برنامه‌ها پذیرفته می‌شوند؛ 220.770 نفر خواهند بود. هر کدام از این مسیرهای مهاجرتی دارای مزایا و الزامات خاص خود هستند و هر فرد می‌بایست با توجه به شرایط خود، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کند. در ادامه این مقاله، تمام اطلاعات مورد نیاز درباره برنامه‌های PNP و برنامه‌های زیرمجموعه سیستم اکسپرس انتری ارائه خواهد شد. اگر به عنوان مقیم موقت در خاک کانادا حضور دارید و قصد دارید برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنید؛ فرم ارزیابی را تکمیل نموده و از کارشناسان تیم مشاوره ای ایران کانادا مشاوره رایگان بگیرید.

آشنایی با سیستم اکسپرس انتری و برنامه نامزد استانی کانادا

در این قسمت از مقاله، سیستم اکسپرس انتری و برنامه نامزد استانی کانادا به صورت کامل معرفی شده است:

معرفی سیستم اکسپرس انتری

این سیستم یکی از مسیرهای اصلی کانادا برای مهاجران اقتصادی است و 3 برنامه مهاجرتی را مدیریت می‌کند:

1 ـ برنامه نیروی متخصص فدرال (FSWP)

2 ـ برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP)

3 ـ کلاس تجربه کانادایی (CEC)

انتظار می‌رود در سال 2024، سیستم اکسپرس انتری برجسته‌ترین مسیر برای تازه واردان به این کشور باشد؛ چرا که IRCC قصد دارد از طریق آن، پذیرای 110.700 مقیم دائم باشد. برنامه نامزد استانی کانادا در جایگاه دوم قرار دارد. هر 3 برنامه این سیستم، دارای معیارهای خاص خود هستند و متقاضیان می‌بایست قبل از ارسال نمایه در این سیستم، واجد شرایط یکی از برنامه‌ها باشند. پس از ارسال نمایه، متقاضی به صورت رسمی، یکی از نامزدهای اکسپرس انتری در استخر خواهد بود. هر نمایه پس از ارسال، براساس سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) امتیاز می‌گیرد. لازم به ذکر است که عوامل موثر بر امتیاز عبارتند از سرمایه انسانی، تجربه کاری، تحصیلات دانشگاهی، دانش زبان انگلیسی یا فرانسه و ... .

داوطلبان در این شرایط باید منتظر قرعه‌کشی اکسپرس انتری (قرعه‌کشی ویژه برنامه یا عمومی) باشند و در صورتی که حداقل امتیاز CRS قرعه‌کشی با امتیاز آن‌ها مطابقت داشته باشد؛ دعوت‌نامه (ITA) دریافت خواهند کرد. دریافت کنندگان دعوت‌نامه می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم کانادا (PR) اقدام نمایند. لازم به ذکر است که هر نمایه در سیستم اکسپرس انتری به مدت 1 سال معتبر است و داوطلبان در صورت عدم دریافت ITA، می‌بایست نمایه خود را دوباره ارسال کنند. پس از دریافت ITA، متقاضی به مدت 60 روز فرصت دارد تا درخواست خود را به روابط عمومی IRCC ارسال کند. در صورت تایید درخواست، فرد متقاضی، اقامت دائم کانادا را دریافت خواهد کرد.

برنامه نامزد استانی کانادا (PNP)

برنامه نامزد استانی کانادا به 2 جریان پایه (مستقل) و پیشرفته (تراز شده با اکسپرس انتری) تقسیم می‌شوند. جریان‌های پایه، جریان‌هایی هستند که با اکسپرس انتری هماهنگ نیستند و توسط دولت استانی یا منطقه‌ای اداره می‌شوند. لازم به ذکر است که هدف از ایجاد این جریان‌ها، کمک به استان‌ها و مناطق برای پاسخ‌گویی مستقیم‌تر به چالش‌های جمعیتی و بازار کار محلی است. این جریان‌ها به صورت جداگانه اعمال شده و معیارهای واجد شرایط بودن خاص خود را دارند. اما اغلب شامل اقامت، تحصیل یا کار در استان، کار در حرفه مورد تقاضا و ... هستند.

جریان ویژه (تراز شده با اکسپرس انتری) برنامه نامزد استانی کانادا (PNP) به این صورت است که استان‌های کانادا از میان نامزدهای واجد شرایط فدرال (افرادی که از طریق سیستم اکسپرس انتری ITA دریافت کرده‌اند) دعوت می‌کنند. برای دریافت نامزدی تحت یک جریان پیشرفته، افراد باید از طریق استخر اکسپرس انتری فدرال یا از استخر استانی/منطقه‌ای دعوت شوند تا درخواست PNP پیشرفته را به استان یا منطقه ارسال کنند. نامزدهای سیستم اکسپرس انتری که نامزد استانی را دریافت می‌کنند؛ 600 امتیاز CRS اضافی کسب نموده و شانس آن‌ها برای دریافت ITA از دولت فدرال تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

برنامه نامزد استانی کانادا (PNP) دومین مسیر بزرگ کانادا برای تازه واردان در سال 2024 است. پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های 2025 و 2026، این مسیر از سایر مسیرهای مهاجرتی پیش گرفته و به بزرگ‌ترین مسیر کانادا برای متقاضیان اخذ اقامت دائم تبدیل شود.

برنامه نامزد استانی کانادا یا اکسپرس انتری؟

 

در جواب این سوال باید گفت که برای هر فرد، معیارها و اولویت‌ها متفاوت است و نمی‌توان از میان برنامه نامزد استانی کانادا و اکسپرس انتری، یک مسیر را انتخاب نمود. هر فرد می‌بایست با توجه به علایق، سوابق تحصیلی، تجربه کاری، دانش زبان و معیارهای متعدد دیگر، بهترین مسیر مهاجرتی را از میان برنامه‌های متعدد PNP یا اکسپرس انتری انتخاب نماید. نکته قابل ذکر دیگر این‌که، مسیر جریان پیشرفته PNP همسو با مسیر اکسپرس انتری است و فرد می‌بایست نسبت به انتخاب مسیر درست، اطلاعات بالایی داشته باشد. به همین دلیل، کمک گرفتن از یک کارشناس باتجربه و متخصص در این زمینه یک امر الزامی است. تیم مشاوره ای ایران کانادا در مسیر اخذ اقامت دائم کانادا همراه و پشتیبان شما هم‌وطنان عزیز است. برای استفاده از خدمات ما، کافی است فرم ارزیابی را تکمیل نموده و منتظر تماس همکاران ما باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.