برنامه تجارت ماهر فدرال (Federal Skilled Trades Program) از سال 2013 توسط اداره مهاجرت و شهروندی کانادا اجرایی شد تا یک مسیر مهاجرت برای استعدادهای جهانی با پیشینه مشاغل حرفه‌ای ارائه نماید. این برنامه نیز هم‌چون برنامه‌های FSWP و CEC، تحت سیستم اکسپرس انتری کانادا مدیریت می‌شود. در ادامه مقاله با این برنامه کاملا آشنا شده و از مزایای آن مطلع خواهید شد. اگر قصد دارید به کشور کانادا مهاجرت نموده و اقامت دائم (PR) این کشور را اخذ کنید؛ می‌توانید از مشاوره‌های رایگان تیم مهاجرتی ایران کانادا استفاده نمایید. فرم ارزیابی را تکمیل کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما ارتباط برقرار کنیم.

بررسی اجمالی برنامه تجارت ماهر فدرال (Federal Skilled Trades Program)

برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP) یکی از 3 برنامه‌ای است که تحت مدیریت سیستم اکسپرس انتری کانادا؛ از نیروهای کار حرفه‌ای برای گرفتن اقامت دائم این کشور استقبال می‌نماید. اکسپرس انتری اصلی‌ترین روشی است که نیروهای کاری متخصص طبقه اقتصادی، می‌توانند از طریق آن به کشور کانادا مهاجرت نمایند. در سال 2024، بیش از 100.000 متقاضی از این طریق، دعوت‌نامه ITA را دریافت خواهند نمود.

متقاضیان مهاجرت به کانادا ممکن است تحت برنامه تجارت ماهر فدرال، امتیاز CRS کم‌تری نسبت به سایر متقاضیان در استخر اکسپرس انتری داشته باشند. زیرا در این برنامه، نیازی به اثبات سطح تحصیلات وجود ندارد (اگر چه داشتن آن، به منزله دریافت امتیاز بیش‌تر است). متقاضیان این برنامه می‌توانند با ساختن نمایه خود و ورود به استخر اکسپرس انتری، نامزد برنامه مهاجرت استانی (PNP) شده و موفقیت خود برای دریافت دعوت‌نامه (ITA) را تضمین کنند. لازم به ذکر است که گرفتن نامزدی PNP، ارزش 600 امتیاز CRS داشته و به احتمال بسیار زیاد، دریافت ITA را قطعی می‌نماید. به علاوه، در صورتی که متقاضی از تجربه کار کانادایی برخوردار باشد؛ موفقیت زیادی در بازار کار کانادا خواهد داشت؛ چرا که این معیار نیز باعث افزایش امتیاز CRS خواهد شد.

معیارها و الزامات برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP)

برای واجد شرایط بودن در برنامه تجارت ماهر فدرال، متقاضی می‌بایست از معیارهای زیر برخوردار باشد:

  • داشتن پیشنهاد شغلی معتبر (Job Offer) برای اشتغال مستمر، حقوق بگیر و تمام وقت (حداقل 30 ساعت در هفته) از حداکثر 2 کارفرمای کانادایی معتبر برای حداقل یک سال؛ یا داشتن گواهی صلاحیت از یک سازمان استانی یا منطقه‌ای.
  • ارائه مدرکی مبنی بر داشتن توانایی زبان انگلیسی یا فرانسوی (CLB 5 یا NCLC 5 برای مکالمه و شنیدن، CLB 4 یا NCLC 4 برای خواندن و نوشتن).
  • دارا بودن 2 سال تجربه کار تمام وقت (طی 5 سال گذشته از زمان ارائه درخواست) در حرفه تخصصی و توانایی اثبات آن.

گواهی صلاحیت سازمان استانی یا منطقه‌ای (certificate of qualification) اثبات می‌کند که تبعه خارجی، واجد شرایط کار در یک شغل حرفه‌ای در کانادا است. با داشتن این گواهی، متقاضی نشان می‌دهد که آزمون‌های مرتبط را گذرانده و یا تمام شرایط لازم برای انجام دادن شغل خود در استان یا منطقه خاص را دارد. نکته مهم این‌که برای واجد شرایط شدن در برنامه FSTP یکی از 2 شرط داشتن پیشنهاد شغلی معتبر یا داشتن گواهی صلاحیت کافی است. اما در صورت نداشتن پیشنهاد شغلی معتبر، اثبات تمکن مالی الزامی خواهد بود.

تجربه‌های کاری واجد شرایط برای برنامه تجارت ماهر فدرال در دسته‌بندی‌های مشاغل NOC جدول زیر قرار می‌گیرد:

گروه اصلی

مشاغل واجد شرایط

72

بازرگانی صنعتی، برقی و ساختمانی

73

تعمیر و نگه‌داری و عملیات تجهیزات

82

سرپرستان و مشاغل فنی در منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات وابسته

92

ناظران پردازش و تولید و تاسیسات، اپراتورهای کنترل مرکزی

632

سرآشپز و آشپز

633

قصاب و نانوا

 

فرآیند گام به گام اقدام از طریق برنامه Federal Skilled Trades Program

اقدام جهت اخذ اقامت دائم کانادا (PR) از طریق برنامه تجارت ماهر فدرال به شرح زیر است:

  • بررسی معیارها و شرایط مورد نیاز برنامه FSTP
  • تکمیل پرونده (مدرک زبان معتبر، دریافت ارزیابی اعتبار آموزشی و ...)
  • ساخت نمایه در سیستم اکسپرس انتری
  • دریافت دعوت‌نامه ITA
  • اقدام برای درخواست اقامت دائم کانادا (PR)

استاندارد پردازش IRCC برای درخواست‌های اقامت دائم تحت برنامه FSTP، معمولا 6 ماه یا کم‌تر است. اگر شرایط شما با معیارها و الزامات این برنامه هم‌خوانی ندارد؛ می‌توانید از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال یا کلاس تجربه کانادایی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید. تیم مهاجرتی ایران کانادا با بیش از 100 پرونده موفق در زمینه اخذ PR، آماده ارائه خدمات به شما هم‎‌وطنان عزیز است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دریافت مشاوره رایگان، فرم ارزیابی را تکمیل نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.