آشنایی با مدرک‌های زبان معتبر کانادا جهت تحصیل در این کشور

آشنایی با مدرک‌های زبان معتبر کانادا از اهمیت زیادی برخورداره؛ چون به متقاضیان مهاجرت به این کشور کمک می‌کنه تا فرآیند مهاجرت رو آسون‌تر طی کنن. بسیاری از افراد علاقه‌مندن زندگی‌شون رو در کشوری با امکانات و شرایط ایده‌آل سپری کنن تا بتونن آینده درخشانی برای خودشون و خانواده‌شون بسازن؛ به ویژه کانادا، که بهترین انتخاب برای مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری هست. اما به همون اندازه که کانادا امکانات رفاهی و تسهیلات ایده‌آل در اختیار متقاضیان می‌ذاره؛ به همون اندازه‌ هم پیش‌نیازهایی می‌خواد که فراهم کردن‌شون برای اخذ اقامت این کشور ضروری هست.

 باید دقت داشته باشیم به هر مدرک زبانی دل‌خوش نکنیم؛ چون دانشگاه‌ها فقط مدرک‌های زبان معتبر کانادا مثل IELTS,TOEFL, Pearson PTE, CELPIP, Duolingo رو قبول می‌کنن. با این حال اگر مایلید مستقیما با ما در ارتباط باشید؛ کافیه فرم ارزیابی رو تکمیل کنید.

 

IELTS

IELTS آزمونی هست که بیش‌تر از هر مدرک دیگری در بین مدرک‌های زبان معتبر کانادا به گوش می‌خوره و پرطرفدارترین و معتبرترین مدرک به حساب می‌آد. این آزمون در دو مدل General و  Academicبرگزار می‌شه و تا 2 سال اعتبار داره. شما باید بدونید کدام مدل با مسیری که در نظر دارید هم‌خوانی داره و این 2 چه تفاوتی با هم دارند. اهمیت انتخاب روش مناسب برای گرفتن IELTS زمانی بیش‌تر می‌شه که هرکدوم هدف خودش رو دنبال می‌کنه. تفاوت این 2 آزمون در نوع سوالات و جداسازی اهدافی هست که داوطلب نسبت به مسیر خودش انتخاب می‌کنه.

IELTS Academic

IELTS به روش آکادمیک مختص افرادی هست که مهاجرت تحصیلی رو انتخاب کردن.

IELTS General

و اماIELTS  به روش جنرال برای افرادی هست که برای کار و زندگی قصد مهاجرت دارن.

مهم‌ترین تفاوت این 2 آزمون، ساختار سوالات هست، اما در قسمت Speaking و Listening با هم شباهت دارن. سوالات Reading و Writing در آزمون جنرال IELTS برگرفته از اینترنت، رادیو و تلویزیون هست. از طرفی در آزمون آکادمیک، سوالات به مبحث‌های علمی و آکادمیک می‌پردازن. جالبه که در یکی از بهترین مدرک‌های زبان معتبر دنیا به صورت آکادمیک با تصاویر، نمودارها و جدول‌هایی روبرو می‌شیم که باید به روش آکادمیک ‌هم به اون‌ها پاسخ بدیم.

آزمون IELTS general و Academic چه جوری هست؟

این 2 آزمون در بین مدرک‌های زبان معتبر کانادا از Speaking، Writing، Listening و Reading تشکیل می‌شه که هر بخش به صورت جداگانه نمره داره. هر قسمت به صورت جدا نمره ‌دهی می‌شه و در نهایت میانگین همه بخش‌ها به صورت معدل در کارنامه شما قرار می‌گیره.

نکته بسیار مهم

باید توجه کنیم برای پیش بردن مسیر اقامتی و اخذ ویزای اقامت دائم؛ تنها دو انتخاب بین مدرک آزمون IELTS  و CELPIP جلوی پای ما هست و از اواخر 2023 هم مدرک PTE  برای این مسیر اعتبار پیدا می‌کنه.

کارنامه IELTS چه طوری به دست‌مون می‌رسه؟

2 هفته پس از برگزاری آزمون، کارنامه به آدرس پستی شما فرستاده می‌شه. لازمه بدونید که همین کارنامه، تنها کارنامه شماست و دوباره صادر نمی‌شه. (درشرایط خاص شاید امکان پذیر باشد)

آزمون TOEFL

آزمون TOEFL بعد از IELTS، یکی مدرک‌های زبان معتبر کانادا هست و مناسب کسانی هست که زبان مادری اون‌ها انگلیسی نیست اما می‌خوان به کشورهایی مهاجرت کنن که زبان رسمی‌شون انگلیسی هست.

تفاوت TOEFL IBT (Internet Base Test) و IELTS

بزرگ‌ترین تفاوتی که بین 2 آزمون TOEFL IBT و IELTS وجود داره، اینترنتی بودن TOEFL IBT هست که برای آزمون TOEFL از کامپیوتر مراکز آزمون استفاده می‌شه. سوالات متقاضی برای تصحیح و نمره ‌دهی به صورت مستقیم به موسسه ETS ارسال می‌شه.

نحوه برگزاری و دریافت کارنامه آزمون TOEFL IBT

TOEFL IBT یکی دیگه از مدرک‌های زبان معتبر کانادا است و در بخش‌های جداگانه برگزار می‌شه که هر قسمت 30 امتیاز داره و در مجموع 120 نمره برای پاسخ‌گویی وجود داره. این آزمون در 2 بخش اصلی Reading و Listening برگزار می‌شه و دو قسمت Writing و Speaking براساس معیارهای متغیر برگزارکننده برگزار می‌شه؛ اما برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا باید حداقل نمره 61 رو کسب کنید.کارنامه بعد از 10 روز برای شما ارسال می‌شه.

آزمون PTE

آزمون  PTEهم از اعتبار بالایی نزد دانشگاه‌های کانادا برخورداره و از طرف نهاد Pearson برگزار می‌شه.

شباهت با IELTS

 مثل سایر آزمون‌ها از بخش مختلف Reading، Writing و Speaking و Listening تشکیل می‌شه که به صورت اینترنتی با نمره 90 برگزار می‌شه. این آزمون مثل IELTS در دو مدل جنرال و آکادمیک برگزار می‌شه و قابل ذکره که PTE توسط تعداد زیادی از دانشگاه‌های کانادا مورد پذیرش قرار می‌گیره.

PTE  در ایران برگزار نمی‌شه

اما این آزمون که یکی از مدرک‌های زبان معتبر کانادا است در ایران برگزار نمی‌شه و برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای اطراف ایران مثل امارات، عراق و ترکیه مراجعه کنید. برای اطلاع از این‌که آیا دانشگاه مورد نظر شما این مدرک رو می‌پذیره وارد سایت دانشگاه بشید و از اونجا مدارک زبان مورد تایید دانشگاه رو ببینید.

نمره‌دهی و دریافت کارنامه PTE

 نمره  آزمون PTE از 90 ارزیابی می‌شه و برای پذیرش دانشگاه، حداقل نمره 65 رو لازم دارید که برابر با نمره 7 IELTS هست. دیگر مزیت این آزمون نسبت به دیگر مدرک‌های زبان معتبر کانادا سرعت نمره ‌دهی هست که بعد از برگزاری آزمون در مدت زمان 5 روز کارنامه در اختیار شما قرار می‌گیره. برای دریافت کارنامه باید وارد سایت Pearson بشید و تا 7 بار دریافت کارنامه برای شما رایگان حساب می‌شه.

مسیر اقامتی با PTE

طبق اخبار رسمی، مدرک آزمونPTE  از اواخر سال 2023 در کنار مدرک IELTS و CELPIP مورد تایید برای مسیر اقامتی قرار خواهد گرفت و می‌تونید از این مدرک برای گرفتن اقامت موقت و دائم کانادا استفاده کنید.

آزمون CELPIP

یکی دیگر از مدرک‌های زبان معتبر کانادا به نام CELPIP در موسسه مهاجرتی IRCC شکل گرفته و براساس لحجه کانادایی طراحی و صرفا برای زندگی در کانادا استفاده می‌شه. در این آزمون شما باید به مکالمات روزمره کانادایی، ارتباط با افراد و درک اخبار و محتوای تلوزیونی مسلط باشید.

این آزمون در دو مدل CELPIP general  و CELPIP general LS برگزار می‌‎شه.

CELPIP general

CELPIP جنرال مثل سایر آزمون‌ها از بخش‌های اصلی زبان تشکیل شده و می‌تونید برای مهاجرت تحصیلی و کاری از مدرک این آزمون استفاده کنید. ارزیابی این آزمون به سوالات روزمره محدود می‌شه و توانایی شما در زندگی با دیگر افراد در کانادا مورد بررسی قرار می‌گیره.

CELPIP general LS

آزمون CELPIP در مدل LS، مهارت Speaking و Listening داوطلبان رو مورد ارزیابی قرار می‌ده و به صورت آنلاین برگزار می‌شه. در این آزمون چیزی به اسم نمره قبولی وجود نداره و بهترین گزینه برای مهاجرانی هست که به روش اکسپرس انتری به کانادا وارد می‌شن و 8 روز بعد از آزمون؛ کارنامه اون در اختیار شما قرار می‌گیره.

آزمون Duolingo

مدرک آزمون Duolingo، در مقایسه با دیگر آزمون‌ها می‌تونه باعث صرفه‌جویی در وقت شما بشه و اعتبار اسن مدرک توسط 500 دانشگاه معتبر جهان تایید شده و نسبت به سایر آزمون‌ها شرایط بهتری ‌هم داره.

نحوه برگزاری و دریافت مدرک Duolingo

مدت زمان آزمون Duolingo، 60 دقیقه هست و نکته جالب این‌که هر لحظه که آماده باشید می‌تونید ثبت‌نام کنید و آزمون بدید. کارنامه Duolingo برعکس بقیه آزمون‌ها تنها 2 روز بعد از برگزاری قابل دریافت هست و ساختار این آزمون از چهار بخش Reading، Writing، Speaking و Listening تشکیل شده. برای ثبت‌نام در این آزمون مستقیما وارد سایت Duolingo شده و شرایط برگزاری رو مشاهده و برای آزمون ثبت‌نام کنید.

آزمونTEF

شناخته شده‌ ترین آزمون فرانسوی بین مدرک‌های زبان معتبر کانادا است و مناسب افرادی هست که می‌خوان به زبان فرانسوی وارد کانادا بشن و بخش نوشتاری و گفتاری اون‌ها به وسیله این آزمون مورد ارزیابی قرار می‌گیره. حداقل نمره قبولی این آزمون 14 از 20 هست که شما می‌تونید مدرکتون رو برای درخواست پذیرش دانشگاه ارائه بدید.

نحوه برگزاری آزمون TEF

این آزمون به دو بخش شفاهی و کتبی خلاصه می‌شه که هم به صورت آنلاین و هم به صورت کاغذی انجام می‌شه. 2 هفته بعد از برگزاری، کارنامه از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد. اگر از نمره خودتون راضی نیستید؛ می‌تونید بعد از 2 ماه دوباره در آزمون شرکت کنید و نمره خودتون رو بهبود ببخشید.

مدرک معتبر برای مسیر اقامتی

همون‌طور که اشاره شد، CELPIP در کنار IELTS دو مدرکی هستند که داشتن یکی از اون‌ها برای دریافت اقامت کانادا ضروری هستن.

سخن آخر

 

همه آزمون‌ها و مدرک‌های زبان معتبر کانادا رو بر اساس مواردی بررسی کردیم که مورد تایید اکثر دانشگاه‌های کانادا باشن. با این‌حال برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، می‌تونید از مشاوره‌های رایگان تیم ایران کانادا استفاده کنید. کافیه فرم ارزیابی رو تکمیل کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کنن.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.