آشنایی با سیستم GPA  کانادا

سیستم GPA کانادا در واقع مدل نمره‌دهی تحصیلی این کشور هست و میانگین تمام نمراتی که در طول تحصیل کسب کردید رو نشون می‌ده. برای به دست آوردن نمرهGPA  باید نمره به دست‌ آمده هر درس و تعداد واحدهایی که پاس کردید رو بدونید. هر کدام از حروف، مشخص‌کننده یک نمره هست و در آخر میانگین همه نمرات، GPA رو به شما نشون می‌ده. روال محاسبه نمره GPA  در تمام دانشگاه‌ها یکسانه اما برخی کالج‌ها از ملاک اندازه‌گیری 5 یا 10 برای محاسبه نمره استفاده می‌کنن. این نمره رو نه تنها برای تمام طول تحصیل، بلکه برای یک ترم و یک سال هم می‌تونید محاسبه کنید. شما می‌تونید با تکمیل فرم ارزیابی، مشاوره‌های رایگان ارزشمندی رو در زمینه مهاجرت تحصیلی به کانادا دریافت کنید.

ساختار محاسبه نمره در سیستم GPA کانادا

برای آسون شدن محاسبه این نمره، قبل از اقدام باید بدونید ساختار GPA در دانشگاه‌های کانادا شبیه دیگر کشورها نیست و بسیاری از کشورها این نمره رو از 5 محاسبه می‌کنن و برخی دیگه اون رو تا 20 بالا برده‌اند. اما کانادا سیستم متفاوتی داره و دانشگاه‌های این کشور، نمره سیستم GPA کانادا رو از 4 محاسبه می‌کنن. بیش‌تر افرادی که دغدغه ثبت‌نام در دانشگاه‌های معتبر کانادا رو دارن، نگران این هستن که نمره GPA کافی نداشته باشند. همین امر لزوم محاسبه نمرهGPA  قبل از اقدام به ثبت‌نام رو نشون می‌ده که باید از فرمول به دست آوردن  سیستمGPA  کانادا استفاده کنید.

  • یک مثال

در صورتی که نمره یک درس سه واحدی شما A هست و در یک درس دو واحدی نمره B کسب کردید؛ باید از این فرمول،GPA  خودتون رو محاسبه کنید:

3.4 = (2+3) / ((3×2)+(4×3))

A در این ساختار، عدد ۴ یعنی بالاترین و با ارزش‌ترین عدد رو نشون می‌ده، B عدد ۳ و به همین ترتیب E ،D و Cعددهای ۲، ۱ و ۰ را نشون می‌دن.

  • از طرفی اگر می‌خوایدGPA رو به صورت کلی محاسبه کنید، باید از این فرمول استفاده کنید:

فرض رو بر این می‌گیریم که اگر نمره GPA ترم پاییز 3.5 و GPA ترم بهار 3.7 باشد؛ نمره کلی شما چنین خواهد بود:

3.6 = 2 / (3.5 + 3.7)

اهمیت این نمره زمانی بیش‌تر می‌شه که بدونید اغلب نهادها برای بررسی شرایط شما اون رو لازم می‌دونن و این نمره به اون‌ها می‌گه واجد شرایط اسکالرشیپ یا شغل هستید یا نه. بسیاری از دانشگاه‌ها برای پذیرش، حداقلی‌ترین نمره سیستم GPA کانادا رو از شما می‌خوان و بهتره سعی کنید این نمره رو تا حد امکان در حالت ایده‌آل نگه دارید.

نمره‌ دهی سیستم GPA کانادا از 4

سیستم GPA کانادا برای هر دانشگاه متفاوت هست اما در کل،   GPAرایج در کانادا از حرفF  که عدد 0 رو نشون می‌ده شروع  و تا 4.33 به نشانه A+  ادامه پیدا می‌کنه.

  • ساختار مثلثی در سیستم GPA کانادا

ساختار مثلثی سیستم GPA کانادا از درصد، حروف الف‌با، و نمره تشکیل می‌شه:

نمره‌دهی کانادانمره دهی کانادا

نمره ‌دهی ایران دهی ایران

معدل بر حسب حروف

معدل بر حسب درصد

معدل بر حسب عدد

معدل بر حسب عدد

A+

92-100

4.33

۲۰

A

88-91

4

۱۸.۴۷

A-

85-87

3.67

۱۶.۹۵

B+

82-84

3.33

۱۵.۳۸

B

78-81

3

۱۳.۸۵

B-

75-77

2.67

۱۲.۳۳

C+

72-74

2.33

۱۰.۷۶

C

68-71

2

۹.۲۳

C-

65-67

1.67

۷.۷۱

D

55-64

1

۴.۶۱

F

0-54

0

۰

·      نمره دهی از 9

نمره

درصد

نمره

A+

90-100

9.0

A

80-89

8

B+

75-79

7

B

70-74

6

B-

65-69

5

C+

60-64

4

C

55-59

3

C-

50-54

2

D

40-49

1

F

0-39

0

سبک نمره‌دهی سیستم GPA کانادا در استان‌های مختلف

ساختار نمره‌ دهی سیستم GPA کانادا در استان‌های مختلف متفاوت هست؛ ولی با این‌حال فرق زیادی باهم ندارن. شاید دونستن تفاوت سیستم نمره‌دهی استان‌ها برای شما اهمیت داشته باشه که در این صورت می‌تونید فرم ارزیابی رو تکمیل کنید و از مشاوره‌های رایگان ما در این زمینه استفاده کنید.

  • حداقل نمره در سیستم GPA کانادا برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور

میانگین درصد و GPA جزء معیارهایی هست که به صورت عددی یا حروفی به دست دانشگاه‌ها می‌رسه تا شایستگی شما برای ادامه تحصیل در مقطع تکمیلی رو بررسی کنن. چیزی که برای این موضوع ابلاغ شده، نشون می‌ده کانادا طبق قانون نباید اجازه ورود به افرادی که GPA آنها زیر 60 درصد هست رو بده. البته برخی از دانشگاه‌ها معیارهای کم‌تری هم دارن.

  • چه عددی نشان ازGPA خوب داره؟

جواب این سوال بسته به استانی که در اون تحصیل می‌کنید متفاوته، ولی به صورت کلی نمره‌دهی کانادا از 4 یا 9 است و برای گرفتن پذیرش باید حداقل نمره 2.70  رو کسب کنید.

ساختار نمره خوب برای سیستمGPA  کانادا به شکلی هست که نمره بالای 4، نشان از عالی بودن اون داره و از 3.5 به بالا خیلی خوب به شما تعلق می‌گیره. همچنین نمره بالای 3 خوب و 2.5 به بالا نیز قابل قبول هست.

چطور نمره 4 رو در سیستم GPA کانادا کسب کنیم؟

برای گرفتن نمره 4 در سیستم GPA کانادا باید به شکلی پیش برید که تلاش شما لایق نمره 4 باشه؛ در نتیجه باید از ابتدا هدف‌گذاری منسجم و پیش‌برنده‌ای داشته باشید و بتونید اون رو به نسبت دروس، تفکیک و دنبال کنید.

  • مهارت‌های آکادمیک و ذاتی شما مهم‌ترین مسئله‌ای هست که در بیش‌تر شدن نمره سیستم GPA کانادا تاثیر داره.
  • پیش نیازها رو بشناسید و از آمادگی خودتون پیش از آزمون‌ها مطمئن بشید.
  • اگه خودتون رو موظف کنید خارج از سیستم برنامه‌ریزی درسی دانشگاه، مطالعه اضافه داشته باشید؛ بدون شک تاثیرش مشهود خواهد بود.
  • مهندسی معکوس رو وارد جریان کنید و اگر دیدید موضوعی اون‌طور که باید پیش نمیره؛ از دید دیگه‌ای به مسئله نگاه و به شکلی متفاوت و سخت‌کوشانه‌ تر تلاش کنید.
  • قدرت ارتباطات شما شاید در نگاه اول تاثیری در نمرات شما نداشته باشه اما ارتباط همه‌چیزه و هر چه ‌قدر در این مورد قوی‌تر باشید؛ موفق‌ ترید.

سخن آخر

 

نمره سیستم GPA کانادا، آینده حرفه‌ای شما رو نشون می‌ده و معیار مهمی برای نهادها و صاحبان کسب و کار کاناداست. هر چه‌قدر نمرهGPA  شما بالاتر باشه احتمال این‌که در کالج‌های معتبرتری تحصیل رو ادامه بدید بیش‌تر می‌شه. از طرفی توجه داشته باشید که بیش‌تر موسسه‌ها و دانشگاه‌ها نمره 60 درصدی شما رو قبول می‌کنن. از طرفی برای استفاده از سیستم اکسپرس انتری، اصلا نیازی به داشتن میانگین نمره سیستم GPA کانادا نخواهید داشت. شما می‌تونید با استفاده از خدمات شرکت ایران کانادا، مناسب‌ترین مسیر مهاجرتی رو براساس شرایط خودتون انتخاب و برای شروع پروسه مهاجرت، اقدام کنید؛ کافیه فرم ارزیابی رو تکمیل کنید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.