ویزای کانادا به دلیل سیاست‌های متنوع مهاجرتی دولت کانادا از انواع مختلفی برخوردار است. کشور کانادا انواع مختلفی از ویزای دائمی و موقت را ارائه می‌دهد و افرادی متقاضی مهاجرت به کانادا، می‌بایست با آن‌ها آشنایی داشته باشند. ویزای کانادا یک سند رسمی است که توسط دولت کانادا اعطا می‌شود و به اتباع خارجی اجازه ورود و اقامت در این کشور را برای یک هدف و مدت زمان مشخص می‌دهد. این ویزا به طور معمول در پاسپورت متقاضی قرار می‌گیرد. با توجه به هدف از ورود به کانادا، انواع مختلفی از ویزا وجود دارد که در ادامه مقاله با تمام آن‌ها آشنا خواهیم شد. اگر قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید ولی نمی‌دانید از کدام مسیر اقدام کنید؛ فرم ارزیابی را تکمیل نموده و از مشاوره‌های رایگان تیم ایران کانادا بهره مند شوید.

دسته‌بندی انواع ویزای کانادا

دسته‌بندی ویزای کانادا با توجه به هدف متقاضی از سفر به کانادا متفاوت است و به صورت کد (ترکیبی از حروف و اعداد) روی برچسب ویزا یا مهر در پاسپورت متقاضی چاپ می‌شود. از طریق جدول زیر، انواع دسته‌بندی‌ها را می‌توانید مشاهده کنید:

کد دسته‌بندی

نوع ویزا

B-1

Business Visitor

C-1

Courtesy

D-1

Diplomat

F-1

Facilitation Visa

IM-1

Immigrant (single-entry visa for PR)

0-1

Official

P A-1

Permit Holder

PAX-1

National Interest TRP

PC-1

Permit Holder with Valid TRP

PG-1

Parents or Grandparents Super Visa

R-1

Passed-Residency Obligation

RA-1

Presence at Appeal

RC-1

Passed H&C – PR Travel Document

RX-1

Attending a PR hearing while you were present in Canada in the past 365 days.

S-1

A student with Study Permit

SW-1

An international student with Study & Work Permit

SX-1

A student exempt from the requirement to obtain a Study Permit

V-1

Visitor

VH-1

Visitor in Transit for not more than 48 hours

W-1

A worker with Work Permit

WX-1

A worker exempt from the requirement to obtain a Work Permit

 

با توجه به این دسته‌بندی، انواع ویزای کانادا به 2 بخش کلی موقت و دائم تقسیم می‌شود که در ادامه معرفی خواهند شد.

انواع ویزای کانادا از نوع موقت

ویزای کانادا از نوع موقت به اتباع خارجی اجازه می‌دهد که برای مدت مشخصی با یک هدف خاص به کانادا بیایند. دارنده ویزای موقت کانادا می‌بایست پس از انقضای اعتبار، خاک کانادا را ترک کند. این ویزا مناسب افرادی است که در ابتدای تصمیم مهاجرت به کانادا، شرایط اخذ اقامت دائم را ندارند. این افراد می‌توانند تحت عنوان دانشجو یا نیروی کار، به صورت موقت مهاجرت نموده و سپس مسیری برای گرفتن PR فراهم کنند. انواع ویزای موقت کانادا با توجه به 3 هدف کاری، تحصیلی و توریستی تقسیم‌بندی می‌شوند.

1 ـ مهاجرت کاری به کانادا

Open Work Permit یا مجوز کار باز

این مجوز به متقاضی امکان می‌دهد که برای هر کارفرمایی در هر استان یا منطقه کانادا کار کند و نیازی به مجوز LMIA ندارد. این ویزای کانادا، یکی از بهترین ویزاهای کاری است و فقط به افراد بزرگ‌سال همراه و عضو خانواده فرد دارنده مجوز تحصیل در کانادا اعطا می‌شود. براساس آپدیت جدید اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) درباره محدودیت صدور ویزای تحصیلی کانادا، مجوز Open Work Permit فقط به همراه دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعلق می‌گیرد.

Employer specific work permit یا مجوز کار خاص کارفرما (جاب آفر)

اگر متقاضی یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای خاص داشته باشد؛ واجد شرایط دریافت ویزای کار کانادا خواهد بود. این ویزا معمولا به مجوز LMIA (ارزیابی تاثیر بازار کار) نیاز دارد و اثبات می‌کند که کارفرما قبل از ارائه آن به نیروی کار خارجی، نتوانسته از بین افراد شهروند کانادا و دارای اقامت دائم کانادا، نیروی مناسب را پیدا کند. لازم به ذکر است که دارنده این مجوز، اگر قصد داشته باشد پس از ورود به کانادا تغییر شغل دهد؛ نیاز به ویزای کار جدید خواهد داشت. برای آشنایی بیش‌تر با این مدل از ویزای کانادا، بخش جاب آفر را مطالعه نمایید.

Post-graduation Work Permit یا مجوز کار پس از تحصیل

مجوز کار پس از تحصیل یا PGWP یک مجوز کار آزاد است که به افراد فارغ‌التحصیل دارای ویزای تحصیلی کانادا اعطا می‌شود. دانشجویان بین‌المللی پس از اتمام موفقیت‌آمیز تحصیل می‌توانند از این مجوز استفاده نموده و در کانادا بمانند و تجربه کار کانادایی کسب کنند. این مجوز یکی از مهم‌ترین مسیرها برای افرادی است که از طریق مهاجرت تحصیلی به کانادا آمده و قصد دارند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

2 ـ مهاجرت تحصیلی به کانادا

یکی از محبوب‌ترین انواع ویزای کانادا، ویزای تحصیلی این کشور است که به متقاضی اجازه می‌دهد در کشور کانادا مشغول به تحصیل شود. تحصیل در موسسه‌های آموزشی کانادا که دارای دوره‌های تحصیلی بیش از 6 ماه هستند؛ نیازمند مجوز تحصیل در کانادا یا Study Permit است. به منظور کسب اطلاعات بیش‌تر درباره دریافت Study Permit، مقاله راهنمای جامع انتخاب رشته و دانشگاه جهت مهاجرت تحصیلی به کانادا را مطالعه نمایید.

نکته مهم:

افراد مایل به تحصیل در استان کبک کانادا می‌بایست قبل از درخواست مجوز تحصیل، در یکی از برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها یا کالج‌های این استان پذیرش گرفته باشند و سپس برای گرفتن گواهی پذیرش کبک یا CAQ اقدام کنند.

3 ـ ویزای توریستی کانادا

یکی از انواع ویزای کانادا که محبوبیت بالایی دارد؛ ویزای توریستی است. ویزای توریستی کانادا دارای 3 نوع سینگل، مولتی و سوپر ویزا است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره این ویزا، بخش ویزای توریستی کانادا را مطالعه کنید.

انواع ویزای کانادا از نوع دائم

دریافت ویزای کانادا از نوع دائم، مهم‌ترین هدف بسیاری از متقاضیان مهاجرت به این کشور است. گرفتن اقامت دائم کانادا از مزایای بسیاری برخوردار است که می‌توان به زندگی و کار آزادانه در کانادا، امکان استفاده از خدمات متنوع دولتی، تحصیل رایگان فرزندان و ... اشاره کرد. 4 روش کلی برای اخذ اقامت دائم کانادا وجود دارد که در ادامه معرفی می‌شوند.

1 ـ سیستم اکسپرس انتری

سیستم اکسپرس انتری، سریع‌ترین و محبوب‌ترین مسیر برای اخذ اقامت دائم کانادا (PR) است و 3 برنامه اصلی مهاجرتی را مدیریت می‌کند:

Federal Skilled Workers یا نیروی کار ماهر فدرال

اگر متقاضی حداقل 1 سال سابقه کار تخصصی داشته باشد؛ حداقل الزامات زبان فرانسوی یا انگلیسی را دارا باشد؛ حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز برنامه FSWP را کسب کرده باشد؛ واجد شرایط این برنامه مهاجرتی است.

Federal Skilled Trades یا برنامه تجارت ماهر فدرال

اگر متقاضی در یک تجارت تخصصی، 2 سال تجربه داشته باشد؛ حداقل الزامات زبان انگلیسی یا فرانسوی را داشته باشد؛ گواهی صلاحیت کانادایی یا پیشنهاد شغلی معتبر برای تجارت خود در کانادا داشته باشد؛ واجد شرایط برنامه مهاجرتی FSTP است.

Canadian Experience Class یا کلاس تجربه کانادایی

اگر متقاضی حداقل 1 سال تجربه کاری (با استفاده از مجوزهای معتبر کار مانند PGWP) و حداقل شرایط زبان انگلیسی یا فرانسوی را داشته باشد؛ واجد شرایط برنامه مهاجرتی CEC خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره نحوه عملکرد و انتخاب متقاضیان Express Entry جهت دریافت دعوت‌نامه ITA و اقدام برای گرفتن ویزای کانادا از نوع دائم، بخش برنامه اکسپرس انتری کانادا را مطالعه نمایید.

2 ـ برنامه مهاجرت استانی

هر استان کانادا (به جز کبک)، برنامه‌های مهاجرتی خود را (با توجه به معیارها و نیاز بازار کار) دارد که با عنوان برنامه مهاجرتی استانی (PNP) شناخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره برنامه مهاجرت استانی و ارزیابی شرایط خود، فرم ارزیابی را تکمیل کنید.

3 ـ برنامه مهاجرت کبک

استان کبک در مقایسه با دیگر استان‌های کانادا از استقلال بیش‌تری در اجرای سیاست‌های مهاجرتی برخوردار است. همه متقاضیان ویزای کانادا از نوع موقت یا دائمی، می‌بایست قبل از درخواست به دولت فدرال، تاییدیه استان کبک را دریافت کنند. مهاجرت به کبک از طریق 2 برنامه Quebec Experience Class و Quebec Skilled Worker امکان‌پذیر است.

4 ـ Sponsorship یا حمایت مالی

اگر یکی از خویشاوندان، اقامت دائم کانادا (PR) را دریافت کند و حداقل 18 سال سن داشته باشد؛ می‌تواند با حمایت مالی، همسر، والدین و فرزندان خود را به کانادا بیاورد. لازم به ذکر است که این افراد، از همان ابتدا، ویزای کانادا از نوع دائم را دریافت خواهند نمود. البته لازم به ذکر است که فرد اسپانسر، می‌بایست شرایط تامین نیازهای مالی اولیه اعضای خانواده به مدت 3 سال را دارا باشد.

سخن آخر

گرفتن ویزای کانادا و مهاجرت به این کشور می‌تواند زندگی شما را متحول نماید؛ به این دلیل که کشور کانادا، یکی از پیشرفته‌ترین، امن‌ترین و زیباترین کشورهای دنیاست. البته لازم به ذکر است که انتخاب درست مسیر مهاجرت برای گرفتن نتیجه مطلوب، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در نتیجه کسب راهنمایی و گرفتن مشاوره از افراد متخصص و با تجربه یک امر الزامی است. تیم مهاجرتی ایران کانادا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب، پشتیبان خوبی برای شما در مسیر مهاجرت به کانادا خواهد بود. برای همکاری کافی است فرم ارزیابی را تکمیل نموده تا در اولین فرصت با شما ارتباط برقرار کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.